Wednesday, June 16, 2010
SIAPAKAH di belakang syarikat 1 Malaysia Development Berhad ( 1MDB)? Nama syarikat ini mula timbul dan hangat diperkatakan apabila PM Najib mengumumkan Lapangan terbang Sungai Besi akan dibangunkan sebagai salah satu hub termoden dalam Negara. Dan syarikat ini katanya telah diluluskan untuk membangunkan kawasan yang lebih daripada 100 ekar itu dengan nilai empat (4) billion ringgit.


( Jho Low- anak Cina yang dikatakan kawan baik anak lelaki Perdana Menteri)

Sudah ramai yang mempersoalkan tindakan kerajaan itu dan ada yang menyifatkan keputusan kerajaan untuk tunduk kepada permohonan syraikat ini kerana ada tangan-tangan ghaib yang menyokong supaya diluluskan kepada syraikat ini meskipun ada tiga syarikat konglemerat Melayu yang turut memberikan tawaran untuk membangunkan kawasan tersebut.

Kita difahamkan bahawa syarikat milik Tun Daim, Syed Mokhtar Bukahry dan TIA pernah memajukan cadangan untuk membangunkan kawasan tersebut tetapi ditolak oleh kerajaan namun kesediaan kerajaan untuk memberikan projek pembangunan lapangan terbang ini kepada 1MDB mula diragui ketelusannya dan menyifatkan langkah kerajaan ini benar-benar mengejutkan serta penuh misteri.

Malah sudah ada yang mendakwa secara langsung dan turut dibahaskan dalam sidang Parlimen bahawa di belakang syarikat ini adalah Teak Jho Low, anak muda Cina yang berumur dalam lingkungan 29 tahun dan tidak pernah mempunyai pengalaman dalam bidang ini. Namun beliau menggunakan hubungan baik beliau dengan anak lelaki Rosmah dan kisah hidup mewahnya telah dipaparkan secara meluas di media dalam dan luar Negara.

Gerakan yang sedang dimainkan oleh anak muda Cina ini cukup merbahaya dan dengan mempotraitkan dirinya sebagai seorang lelaki mewah yang sedang berdamping dengan anak lelaki Rosmah boleh memberikan serta mengundang fitnah daripada rakyat. Bagaimana anak seorang Perdana Menteri boleh berkawan rapat dengan kaki arak,,playboy dan hidup berfoya-foya sedangkan tidak ada sebarang latar belakang perniagaan di miliki anak muda Cina ini.


( Iklan yang menimbulkan kontraversi dan didakwa telah dibayar oleh Jho Low)

Adakah dia seorang `power broker’ yang sedang memperalatkan anak lelaki Perdana Menteri ini untuk kepentingan peribadi beliau dan rangkaiannya? Untuk ketika ini jawapan kepada persoalan ini masih belum ternoktah.

Dalam perkembangan berkaitan, syarikat 1MDB katanya telah ditubuhkan secara tergesa-gesa bagi mendapatkan projek pembangunan ini dan disebutkan juga bahawa seorang Datuk yang ada hubungan dengan Jho Low ini sebagai penaja kewangan untuk pembangunan projek ini setelah mereka berjaya memperolehi projek untuk pembangunan tanah di tapak bekas Penjara Pudu dan juga KTM.

Persoalan mula timbul,adakah kerana kesan campurtangan pihak keiga sehingga kerajaan meluluskan tanah tersebut untuk dibangunkan sedangkan ada kenyataan daripada Menteri Pertahanan sebelum ini bahawa lapangan tersebut akan kekal  seperti sediakala tanpa berhasrat untuk membangunkan dengan apa-apa sahaja projek pembangunan dalam masa terdekat ini.

Malah ada juga yang mempersoalkan bagaimana sebuah syarikat yang tidak mempunyai pengalaman diberikan kelulusan untuk membangunkan tanah tersebut dan kalau benarlah andaian, syarikat ini ditubuhkan hanya untuk mendapatkan projek tersebut, adakah wujud rasuah dan penyelewengan?

Pun bagaimana seorang anak muda seperti JhoLow yang langsung tidak berpengalaman dan tidak pernah terbabit dalam projek-projek seperti ini diberikan peluang untuk memiliki pembangunan yang bernilai empat puluh ribu juta itu dan apakah kerana beliau mempunyai hubungan yang rapat dengan anak lelaki Rosmah dan pernah meraikan isteri Perdana Menteri di atas kapal mewah dimana pernah terjumpa barangan berharga sebelum ini.maka dia menjadi pilihan untuk membangunkan kawasan itu?

Keputusan yang diumumkan oleh PM Najib diakhir mesyuarat kabinet itu memberikan kejutan kepada banyak pihak dan keterlibatan secara langsung anak beliau dgn Jhow Low sudah mula menimbulkan fitnah bahawa ada kumpulan-kumpulan tertentu di sekeliling keluarga Perdana Menteri ini sedang mengambil peluang untuk mempengaruhi bagi memperolehi sesuatu yang berkepentingan sendiri tanpa mempedulikan sensitiviti rakyat terbanyak.

Kalau benar juga syarikat Malton yang berperanan di sebalik penggunaan hubungan antara Jho Low dengan anak PM ini maka akan membuktikan kepada masyarakat di luar sini bahawa kumpulan ini bukan sahaja berniat untuk mengaut keuntungan peribadi tetapi dalam masa yang sama sedang berusaha untuk mencemarkan nama baik PM dan isteri. Adakah PM Najib terlepas pandang dalam soal ini?

Salah seorang orang kuat syarikat Malton, Dato Desmond dikatakan mempunyai hubungan yang cukup rapat dengan isteri Perdana Menteri manakala Jho Low juga adalah kalangan keluarga beliau dan setiap kali anak cina ini pulang ke Malaysia, beliau dijemput dengan kereta rasmi dan singgah di rumah perdana menteri dahulu sebelum pulang ke Pulau Pinang.Inilah cakap-cakap yang sedang hanta kedengaran ketika ini dan cakap=cakap ini kalau terbukti ada benarnya, maka sekali lagi memberikan tamparan yang cukup hebat kepada keluaga Perdana Menteri.

Tidak cukup dengan nama Datin Cindy, Mumtaz Jaafar dan terbaru Flora Ong, nama Rosmah diheret dalam semua yang membabitkan keperluan keputusan segera kononnya itu adalah arahan daripada isteri Perdana Menteri sedangkan ada yang mendakwa bahawa isteri Perdana Menteri tidak pun terlibat secara langsung atau tidak dalam sebarang keputusan kerajaan dan Perdana Menteri. Saya pernayh mendedahkan dalam tulisan saya sebelum ini.

Apakah 1MDB ini merupakan syarikat gabungan nama-nama ini dan apakah nama-nama ini sedang mengambil kesempatan atas nama gagasan 1 Malaysia sebagaimana nama Islam Hadhari digunakan sewenang-wenangnya bagi mengaut untung satu pihak?

Masalah pembangunan di tanah Lapangan terbang Sungai Besi dan Pengkalan Tentera Udara ini juga harus ditangani sebaiknya oleh kerajaan dan sebarang keputusan yang silap ianya bukan sahaja memberikan kesan kepada Perdana Menteri malah akan turut menyinggung perasaan rakyat di mana ketika ini sudah ada rakyat memprotes, berapa banyak lagi tanah-tanah yang sepatutnya kekal milik Melayu dan Negara terlepas kepada kaum Cina.

Cukuplah tanah tapak Penjara Pudu dan Keretapi Tanah Melayu terlepas kepada Malton, jangan pula tanah lapangan terbang ini juga terlepas ke tangan orang yang sama sebagaimana tanah Kampung Baru yang sedang diintai oleh SP Setia dan Mah Seng ini.

Kita mohon kerajaan berhat-hati dalam soal ini dan kerajaan kita tuntut untuk tidak berbuat silap bagai kesekian kalinya.Kekalkan sahaja tanah Lapangan terbang Sungai Besi dan pengakalan TUDM ini seperti sediakala dan kalau pun mahu dibangunkan, serahkanlah kepada mana-mana GLC untuk membangunkannya.

3 comments:

Cucu Tok Selampit said...

Salam,

I love the article Datuk.

Anonymous said...

Sampai bila kita harus tunduk kepada golongan minoriti ini?

Pewaris Bangsa said...

Kupasan yg baik......cukup intipati.....kalo najib atu pegawai2 kiri kanan depan belakang atas bawah tak nampak article ni dah make action utk masa depan org melayu b4 next PRU....aku undi org lain....

Powered by Blogger.

Rakan Blogger

Rujukan Entri

Kunjungan

Bila Keris Di Asam Limau

My photo
AKU bukan sesiapa.Biar kecil di sisi manusia tetapi ingin besar di sisi Allah.Biar rendah dipandang manusia tetapi tinggi di sisi Tuhan, Menulis melalui mata dan telinga,mencatat melalui akal dan sejengkal pengalaman. Aku cuma ingin mengisi kemerdekaan ini dengan berjiwa lepas bebas, keluar dan berlari meninggalkan jauh jiwa hamba.Aku tidak ingin jadi orang besar-besar jauh sekali bercita-cita untuk jadi Perdana Menteri, Menteri atau pemimpin yang ada-ada.Cukuplah aku menjadi aku..

Selamat Datang

Rangkaian

Followers