Monday, December 11, 2017
PAU 2017 telah melabuhkan tirainya.Sebagaimana PAU yg sebelum2 ini, ianya ditutup dgn pelbagai laungan keramat, sumpah dan ikrar, motivasi utk menyelamatkan kuasa Melayu melalui medan politik dgn luahan semangat berbaur dgn airmata.

Kemudiannya masing2 pimpinan merumuskan PAU ini adalah yg terbaik dari pelbagai sudut mengikut cara dan pola berfikir, sekali sekala bersulam juga ayat membodek dan menjilat.. itulah realitinya setiap kali PAU dan setiap kali mengulas apa yg telah berlaku dlm PAU.


Tidak dinafikan bhw PAU tahun ini sbg PAU terakhir sebelum PRU 14 dan ianya telah menarik perhatian semua pihak.

Pihak Urusetia berjaya mengendalikan dgn amat baik sekali, tetapi yg lebih bererti, ianya dihadiri oleh ahli akar umbi dalam jumlah yg amat ramai. Ahli yg mengikut Pesiden tidak mempunyai niat yg lain selain drpd ingin melihat UMNO terus menjadi parti yg gah menguasai politik negara.

Mesej penting Presiden dihayati dan diberikan perhatian sepenuhnya oleh para ahli marhaein yg kelihatan begitu puas dgn ucapan Presiden, walaupun hanya duduk dilantai di luar Dewan Merdeka, tidur berkongsi 10 orang satu bilik dihotel murah dan makan hanya digerai dan kedai mamak di depan Grand Continental.

Ahli marhaein yg tulus ini boleh melupa seketika masalah dan rasa marah bila sampai di Kl tak ada bilik, menumpang dulu dibilik kawan2, tidak diberi wang saku kerana tidak diiktiraf oleh pemimpin dalam kawasan, apatah lagi kemelut 'ini penyokong tegar sianu dan sianu ' sedangkan orang yg sehaluan siap dapat imbuhan dalam sampul bergambar lagi drpd sianu dan sianu.

Tetapi semua itu dapat di terima oleh ahli marhaein apabila Presiden menegaskan bahawa kita perlu ketepikan kepentingan peribadi utk menjadi parti yg berkuasa.

Tetapi apakah ahli yg berbaju Melayu Merah, Biru mempunyai pas sbg perwakilan dan pemimpin yang mengerah hanya orang ini shj di bawa sbg pemerhati kerana ini orang kita juga boleh berlapang dada dan duduk berbincang sbg mana arahan presiden?

Atau kita ingin katakan bahawa kesilapan itu berlaku sebelum ucapan penggulungan Presiden? Apakah ini kali pertama Presiden minta kita bersatu dan berbincang?

Sebab itulah ketulusan dan keikhlasan menjadikan setiap bait2 kata Presiden dan seluruh pimpinan yg menggulung perbahasan PAU ianya adalah terletak kpd pemimpin UMNO disemua peringkat yang hadir.

Jika ucapan Presiden boleh dianggap sbg membuka pentas utk mulakan gerak kerja PRU, sepatutnya setiap yg bernama Ketua sama ada Ketua Bahagian, Ketua PDM, Ketua Cawangan, Ketua Penerangan, Ketua Pemuda, Ketua Puteri dan Ketua Wanita sudah ketiadaan alasan untuk masih tunggu dan lihat dan teraba2 mencari apa tugasan yg perlu dibuat dan paling malang bila sesama kita menunggu dulu siapa yang akan dipilih utk bertanding.

Itu belum lagi kita lihat apakah aura pesanan dan PAU 2017 betul2 boleh menghentikan dulu buat seketika niat dan minat pemimpin Bahagian membicarakan soal kedudukan dan pemilihan antara mereka yg bergerak secara riak ikan diair sudah diketahui jantan atau betina.

Selebihnya ialah bagaimana tulus dan bijaknya pemimpin agensi2 strategik yang mengarahkan pegawai2 masing berlegar mundar mandir kononnya membuat analisa dan kajian PAU utk menghadapi PRU 14.

Jika dikalangan mereka ini serius dan bijak, sudah tentu mereka ini dpt membaca yg tersurat dan tersirat ttg saranan, arahan dan permintaan YAB PM sbg Pesiden UMNO dan pastinya selepas ini mereka dapat mengemukakan plan tindakan yg construktif utk membantu dgn memfokuskan kpd kumpulan sasar strategik, kawasan yg strategik dan dgn program yg berkesan utk membantu goverment of the day yg diketuai oleh UMNO dan bukannya hadir ke PAU sbg syarat utk dilihat turut berada di PWTC, terhegeh2 bertemu dan bergambar bersama pemimpin supaya jika yg kontrak nak habis minta disambung, yg grednya rendah minta dinaikkan.

UMNO menjadi kuat memimpin kerajaan kerana ada koloborasi yg baik drpd pimpinan parti dgn pimpinan agensi kjaan yg bukan shj cerdik, tetapi mempunyai roh perjuangan yg sama dgn pimpinan UMNO tanpa memberikan berbagai label. Pimpinan agensi perlu faham bahawa mereka berada ditempat dan kemudahan yg ada sekarang kerana perjuangan UMNO yg masih mempertahankan kerajaan yg ada.

Sebab itu Presiden dan seluruh pimpinan parti perlu melihat dan mengkaji semula kedudukan Ketua2 Jabatan yg bersikap dalam dua muka dan gagal berfungsi dgn baik sbg agensi yg boleh membantu UMNO, mereka perlu ditukar segera untuk menghadapi PRU 14.

Jika PAU 2017 mmg satu titik tolak utk melihat kemenangan besar PRU 14, maka disamping seluruh jentera parti kena memulakan tugasan parti, jentera kerajaan juga perlu dikerah sama membantu...

0 comments:

Powered by Blogger.

Rakan Blogger

Rujukan Entri

Kunjungan

Bila Keris Di Asam Limau

My photo
AKU bukan sesiapa.Biar kecil di sisi manusia tetapi ingin besar di sisi Allah.Biar rendah dipandang manusia tetapi tinggi di sisi Tuhan, Menulis melalui mata dan telinga,mencatat melalui akal dan sejengkal pengalaman. Aku cuma ingin mengisi kemerdekaan ini dengan berjiwa lepas bebas, keluar dan berlari meninggalkan jauh jiwa hamba.Aku tidak ingin jadi orang besar-besar jauh sekali bercita-cita untuk jadi Perdana Menteri, Menteri atau pemimpin yang ada-ada.Cukuplah aku menjadi aku..

Selamat Datang

Rangkaian

Followers