Tuesday, July 24, 2012

Lim Kit Siang zaman 13 Mei..
PENASIHAT Kebangsaan DAP, Lim Kit Siang melenting apabila parti itu didakwa diresapi elemen-elemen komunis sementara PAS pula dipengaruhi unsur-unsur organisasi penganas Jemaah Islamiah JI).

Reaksi spontan Kit Siang terhadap kenyataan Ketua Penolong Pengarah E2 (M), Bahagian Ancaman Ekstremis Sosial Bukit Aman, Datuk Mohd Sofian Md Makinuddin dalam Konvensyen Pemimpin Muda Negara di Parlimen 19 Julai lalu harus difahami dalam konteks sejarah penubuhan DAP dan kaitan parti itu dalam rusuhan kaum 13 Mei 1969.

Bagi golongan muda yang tidak melalui peristiwa berdarah 43 tahun lalu mungkin tidak begitu mengerti mengapa tokoh veteran DAP itu amat marah terhadap dakwaan tersebut, tetapi generasi yang melihat dengan mata kepala mereka sendiri tragedi paling dahsyat dalam sejarah negara itu sudah tentu memahami sebab musabab reaksi cacing kepanasan beliau. 

Sejarah awal penubuhan DAP mempunyai kaitan rapat dengan Parti Tindakan Rakyat Singapura (People’s Action Party - PAP ) yang di tubuhkan pada tahun 1954.Antara pelopor awal PAP ialah Lee Kuan Yew yang bertindak sebagai setiausaha agung parti itu.

Sejurus Singapura berpisah daripada Persekutuan Malaysia pada 9 Ogos 1965, pendaftaran parti itu di negara ini dibatalkan sebulan kemudian.Maka untuk meneruskan agenda PAP yang 100 peratusnya adalah pro-Cina, Devan Nair, Ahli Parlimen Bangsar ketika itu berusaha menghidupkan kembali parti itu dengan mendaftar sebuah parti baru dipanggilParti Tindakan Rakyat tetapi ditolak oleh pendaftar pertubuhan kerana mempunyai persamaan dengan PAP dari segi nama. 

Devan Nair lalu menukar nama tersebut kepada Parti Tindakan Demokratik atau Democratic Action Party (DAP) yang diluluskan secara rasmi pada 19 Mac 1966.DAP yang baru ditubuhkan itu dipelopori pula oleh Kit Siang yang dikatakan mempunyai pertalian famili dengan Kuan Yew yang berasal dari Batu Pahat, Johor. 

Dari segi lambang parti, prinsip perjuangan dan cara berpolitik, tidak ada bezanya antara DAP di Malaysia dan PAP di Singapura.

Maka tidak hairanlah sehingga ke hari ini generasi pemimpin baru DAP seperti anak Kit Siang, Lim Guan Eng meneruskan tradisi berkiblat kepada PAP terutamanya setelah parti itu memerintah Pulau Pinang. 

Bukankah Guan Eng sendiri mengaku bahawa beliau sering melakukan lawatan ke Singapura setiap dua minggu untuk bertemu mentor besar DAP, Kuan Yew serta mendapatkan arahan-arahan spesifik berhubung gerakan kerja politik parti itu di Malaysia?

Apabila DAP dan Gerakan (ketika itu masih menjadi pembangkang) menang besar di Selangor pada pilihan raya umum tahun 1969, kedua-dua parti itu menjadi besar kepala.

DAP menggunakan kebebasan bersuara tanpa batasan dan kawalan untuk mengutuk dan menghina bangsa Melayu dengan kata-kata kesat dan mengaibkan dalam perarakan besar-besaran di Kuala Lumpur dengan membawa sepanduk dan pembesar suara.

Baru sahaja 12 tahun kaum Cina diberi taraf kerakyatan penuh melalui dasar 'jus soli' sebagai salah satu syarat utama Inggeris untuk kemerdekaan, orang Cina sudah naik tocang.

Menurut Laporan rasmi Majlis Gerakan Negara (MAGERAN) yang dipengerusikan oleh Almarhum Tun Abdul Razak Hussein, tindakan DAP mengadakan perarakan jalanan meraikan kemenangan mereka dengan menghambur sentimen perkauman terhadap bangsa Melayu menjadi pencetus kepada rusuhan kaum yang menelan korban lebih 2,000 nyawa.

Sehari setelah melenting, Kit Siang bertukar nada dengan mengatakan parti itu ingin bekerjasama dengan Barisan Nasional untuk menghindari tragedi 13 Mei berulang.Tujuannya ialah untuk menutup dosa besarnya sebagai pengerak utama 13 Mei dan membasuh tangannya yang berlumuran  darah rakyat tidak berdosa yang didalangi tidak lain tidak bukan oleh Kit Siang sendiri.

Slogan yang dicanang oleh Kit Siang dan pemimpin DAP Cina lain pada perhimpunan dan perarakan mereka yang menjurus kepada peristiwa berdarah 13 Mei ialah "Malai si" yang bermakna "Mati Melayu".

Pada 11 Mei penyokong DAP berteriak:-
 
"Apa polis boleh buat, kita raja. Buang sama polis Melayu."

Di Jalan Bukit Bintang pada hari yang sama, DAP melaung:

"Mati Melayu, sakai pergi masuk hutan."

Di Jalan Changkat Dollah pula mereka mengapi-apikan bahawa:

"KL sekarang Cina punya."

Sehari kemudian pada 12 Mei di Jalan Ipoh dan Jalan Tunku Abdul Rahman, penyokong DAP menjerit:

"Melayu balik kampung, Melayu sekarang tidak ada kuasa. Sekarang kita Cina sudah 'control'."

Malah sejarah mencatat kenyataan angkuh Kit Siang sendiri di Jalan Khir, Kampung Baru, di hadapan orang Melayu ini denga berkata:

"Melayu keluar! Apa lagi duduk sini, kita hentam lu, sekarang kita sudah ada kuasa."
Keesokan harinya pada 12 Mei di hadapan Balai Polis Jalan Pudu, penyokong Cina DAP terus melaungkan:

"...semua Melayu kasi habis, kasi halau semua polis."
"Apa ini Melayu, kita sudah perintah dia negeri, ini negeri bukan Melayu punya, mata-mata lancau."

Hari yang sama mereka juga mengutuk bangsa Melayu di Jalan Canvel:

"Butuh Melayu, Malai si, pergi mati Melayu."

Di Jalan Bukit Bintang, DAP pula berkata;

"Ini negeri bukan Melayu punya, kita mahu kasi halau semua Melayu."

Hakikatnya, DAP tidak akan bertukar menjadi sebuah parti  yang memperjuangkan hak-hak bangsa Melayu dan pribumi kerana sikap rasis dan perkauman tebal sudah menjadi darah daging mereka.



17 comments:

Anonymous said...

Oleh itu adalah HARAM bagi orang Melayu yang menyokong Parti Khafir Harbi ini.Jika mereka menang pada PR13 nanti...maknanya orang2 Melayu sengaja mahu menempah maut ditangan musuh yang telah terang2 dan nyata sekali.Mari sama2 kita sedarkan orang Melayu dalam PAS dan PKR sekarang juga.

Anonymous said...

SAYA SEBENARNYA AMAT SEDIH BILA MENGENANGKAN PERISTIWA 13 MEI. WAKTU ITU SAYA DI TINGKATAN LIMA. SAYA HILANG AYAHNDA KESAYANGAN SAYA TANPA PUSARA DEK SEBAB 13 MEI.I WILL NEVER EVER FORGET WHAT DAP HAS DONE FOR THE COUNTRY.I NEVER HAVE HATRED WITH THE CHINESE COS MOST OF MY CHINESE FRIENDS MOURN THE LOSS OF MY FATHER. UNTIL TODAY COME 13 MAY WHAT HAVE BEEN POSTED HERE IS REALITY.AMAT SEDIH KALAU MELIHAT ORANG2 MELAYU BERSEKONGKOL DENGAN DAP.CAKAP APALAH LIM KIT SIANG KAMI ANAK2 YANG KEHILANGAN KELUARGA WAKTU 13 MEI TIDAK AKAN MELUPAKANNYA. DULU KINI DAN SELAMANYA UMNO DEMI AGAMA, BANGSA DAN NEGARA.DI BULAN RAMADHAN YANG MULIA INI SAMA2 KITA BERDOA KESEJAHTERAAN DAN PERPADUAN UMAT DAN DI LINDUNGI OLEH ANASIR2 YANG INGIN MENGHANCURKAN NEGARA AMEEN!

Anonymous said...

sepatutnya kit siang dipancung ketika 13 mei 1969...

Anonymous said...

sememangnya sakit hati dengan DAP lim kit siang yang rasis. Hidup UMNO.

Unknown said...

Kit Siang tiada di Malaysia ketika 13 Mei.
Beliau terbang ke Sabah,kononya menghadiri program Parti.
Selepas di Sabah beliau terbang ke Singapura.
Setibanya di Lapangan Terbang Subang,beliau disambut oleh Polis dibawah KDN.
Beliau akhirnya ditahan,dan surat penahananya ditandatangani oleh King Ghaz ( Tan Sri Ghazali Shafie ) selaku menteri di KDN ketika itu.
Hingga hari ini,tiada kenyataan mengenai tangkapan tersebut,tetapi di percayai Cilaka Kit Siang inilah dalang disebalik asap tebal yang membakar Kuala Lumpur.

Sanggah Tok Janggut said...

KESIAN juga ada seorg duk mencarut,maki hamun mcm org sakit jiwa bila komen dia yg mencarut dan bukan mcm org beragama pd artikel ini dan artikel Rosmah aku tak lepaskan..komen yg langsung tidak ilmiah..komen yg penuh benci dan dendam tak sudah...elok g berubatlah dulu dan kalau nak komen minta dilepaskan..jgn mencarut..komen artikel dan bukannya merepek,meraban mcm org hilang akal...Mak tak ajar ke?

Anonymous said...

Sekarang lun dah mula...
Tengok u tube bagaimana kaum cina memperbodohkan polis. Kakitangan kerajaan..
Semua perkhidmatan awam depa permainkan dan perbodohkan...
Puak2 pkr nie memang bodoh jadi alat utk memghancurkan kaum sendiri...

Anonymous said...

Hero Tamil Pare pUNDEK, barua lahanat Yahudi zionist, peliwat terkutok pernah berkata " Orang Melayu jangan ingat ini negeri mereka punya, ini negeri Cina Punya, Ini Negeri India Punya" inila spesis2 keparat dan bngsat yg agenda terkutok mereka adalah menjadi barua lahanat Lim Kit Cheebai dan Lim Guan Lanchow, serta Anwar Zionist, pejuang keselamatan Yahudi zionist.

Anonymous said...

sesiapa yang sedar tu meh kita bersatu di bawah panji NGO PERKASA...hanya NGO PERKASA lah yang mampu menyatupadukan orang-orang melayu dan buat racist-racist dalam DAP dan HINDRAF kecut perut...

Anonymous said...

ASSALAMMUALAIKUM SAUDARA2KU UMAT ISLAM MELAYU SELURUH PELUSUK URAT SARAF DENYUT NADI JANTUNG TANAH MELAYU, BANGKITLAH ENGKAU HAI KERSANI MENGALIR ENGKAU MENJADI RAKSA DI SELURUH TUBUH UMAT MELAYU, MENGGIGIL DAN MENDIDIH DARAH HAMBA MELIHAT MENDENGAR, RASANYA TIDAK PERLU KITA MENUNGGU LAMA LAGI, KALAU DI TURUTKAN KEHENDAK HATI RASANYA MAU HAMBA PANCUNG DAN PENGGAL SAHAJA LKS WAKTU INI...SUNGGUH MELAMPAU LEBIH DARI BIADAP, BUKAN LAGI KURANG AJAR LKS MALAH WAJIB DI AJAR DENGAN DARAH, INGIN HAMBA TEGASKAN DISINI BAHAWA BUMI TANAH MELAYU INI MILIK MUTLAH HAK ORANG MELAYU YANG PUNYA...NEGARA INI MELAYU YANG PUNYA BUKAN CINA ATAU MANA2 BANGSA LAIN YANG PUNYA, KAMI MELAYU SEDIA BILA2 MASA MEMPERTAHANKAN HAK KAMI TANAH MELAYU BERSERTA HARTA BENDA DI DARATAN, LAUTAN DAN ANGKASA RAYA MILIK MUTLAK ORANG MELAYU, JADI JANGAN ADA MANA2 BANGSA CUBA2 BERANI MEMPERTIKAIKAN HAK KAMI ORANG2 MELAYU, MEMBUJUR LALU MELINTANG PATAH, ALANG2 MENYELUK PEKASAM BIAR SAMPAI KE PANGKAL LENGAN, MENGGENGGAM BARA BIAR JADI ABU, BERSATU MELAYU HIDUP MELAYU...MAMPUSLAH CINA

Anonymous said...

Api sudah mula membakar Rohingya, di Myanmar!!!
Kaum Sunni sudah dirogol dan bakar hidup2 di Syria!!!
Luka2 hati kita sudah 'berdarah' kembali!!!
Sedarlah orang Melayu Islam.
Relakah kamu dijajah kembali!!!

Unknown said...

Sakitnya hati. Nak komen pun tak guna. Seperti kata Tun Dr Mahatir.MELAYU MUDAH LUPA.

Anonymous said...

Pastikan anak haram ini tak terlepas kali ni.Demi tanahair, pancung lumat.Termasuk pengkhianat bangsa.

Cucu Tok Perba said...

Sebagai seorang Melayu/Islam yang berada sedang belajar di sebuah sekolah menengah di sebuah bandar berdekatan Kuala Lumpur pada masa peristiwa 13 Mei berlaku saya ingin beri pandangan:

Memang ada kebenarannya apa yang disebut dalam tulisan di atas. Tapi, ia tidaklah sepenuhnya tepat.

Perlu diingat, tahun 1969 masih merupakan fasa rakyat Malaysia - yang terdiri dari pelbagai kaum dan ideologi - sedang menerima realiti kemerdekaan dan mengenaldiri dan orang lain. Tahap ini juga merupakan fasa menerima dan mempercayai orang lain sebagai warganegara sebuah negara Malaysia.

Kerajaan BN telahpun berjaya mendidik dan menyatukan rakyat pelbagai kaum ini. Lantaran itulah, ekstremis perkauman dan keagamaan atau ideologi dapat diredakan. Ini perlu diakui.

Hasilnya, rakyat kesemua parti yang ada tidak lagi mengambil pendekatan ekstremisme dan melampau. Maka itulah semua parti ini telahpun mengambil pendekatan berbeza dan mengambil pendekatan pelbagai kaum. Termasuk PAS (dulunya agak rasis juga) dan DAP (Lim Guan Eng pernah membela keluarga Melayu hingga beliau dihukum penjara).

UMNO dan BN perlu bangga dengan kejayaan ini. UMNO perlu terima kejayaan ini sebagai kejayaan hebat sebagai sebuah parti dominan negara.

Namun begitu, setiap parti politik perlu menerima realiti pasang surut pengaruhnya. Apabila terlalu lama berkuasa, pemimpin muda dan baru tidak lagi benar-benar menghayati perjuangan dan jihad generasi awal. Ini sudah lumrah.

Rakyat sudah matang. Apabila sudah nampak kelemahan UMNO/BN yang ada, maka sistem demokrasi yang diamalkan (ini juga kejayaan UMNO/BN), pastilah memberi peluang rakyat menilai dan muhasabah kepimpinan dan pengurusan negara. Rakyat tidak akan beralih sokongan, jika kepimpinan politik bersifat terbuka dan anjal membaiki diri dan tindakan. Namun, selepas keadaan terlalu parah, pastilah tidak semua orang dapat bersabar.

Dalam PRU 12, rakyat telahpun mencuba memberikan amanah mengurus negeri-negeri tertentu (Selangor, Perak, Kedah, Kelantan dan Pulau Pinang). Meskipun dapat ditawan BN kemudiannya, negeri-negeri yang diperintah Pakatan Rakyat melakarkan rekod gemilang dalam pelbagai perkara pengurusan dan memberikan perkhidmatan kepada rakyat. Ini adalah adat orang baru mendapat amanah. Belum pasti ia berterusan. Inilah juga, peluang terbaik untuk BN muhasabah dan memperbaiki kelemahan diri.

Oleh itu, selepas pelbagai kejayaan besar UMNO/BN memimpin negara seperti di atas, adalah suatu yang mengaibkan diri, jika UMNO menggunakan pendekatan rasisme dan mengapikan pertelagahan kaum dan agama di negara ini.

Dengan cara menimbulkan buruk sangka dan permusuhan, UMNO/BN kembali mundur 100 tahun kebelakang dalam perkembangan sejarah politik dunia. Berlapang dadalah menerima fitrah politik demokrasi secara matang dan bermaruah.

Dalam politik, ada masa di atas,ada masa di bawah. Oleh itu, usahlah dimusnahkan segala kejayaan yang ada semata-mata demi mempertahan kuasa dan kedudukan yang ada.

Ingatlah, negara kita yang dicintai yang aman makmur yang dibina selama ini, lebih utama dipertahankan berbanding amanah memerintah negara yang bersifat sementara dalam hidup yang memang sementara ini.

Paling utama, bersedialah menghadapi soalan-soalan Allah Tuhan kita, dalam dunia akhirat yang bersifat kekal abadi nanti.

Wallahuaklam.

jap S A said...

he he he ..nampak komen tu macam bagos jerrrr...
tapi
waspada
INGAT SEMENTARA BELUM KENA > JIMAT SEMENTARA BELUM HABIS

sentiasa waspada.. jangan lupa diri..


dimana bumi kita berpijak
dimana lantai kita berbaring
harap jangan mati tegak
sebelum kita dapat mengiring..


atuk cuma sekedar pesan
supaya anak cucu sedar
jangan nanti menangis tak berlagu
sentiasa ambil tahu
lain sekarang ... LAIN DAHULU...

bak kato pepatah orang kampong

BIAR KITO MEMIJAK asalkan JANGAN kito kono di PIJAK....

kok terpijak tu tando untung....

kok di pijak.... MAUT PADAH eeeerrrr....

biar mengono sebolum terkono


tak gee too JANG ?

POKOK dek KOW laaah....

Iwan raihan said...

Kita sesama melayu. Aku BN , kau PAS, Kau melayu join DAP. Pasal politik kita semua bercanggah. Kalau cina pijak kepala melayu korang nak tengok je ke. Kita gaduh sesama islam, itu cina banyak ketawa tau. Walaupun kita lain-lain undi. Tapi ingatlah 13 mei.

Iwan raihan said...

Walaupun lain2 undi. Tapi ingatlah wahai kekawan sesama islam. 13 mei

Powered by Blogger.

Rakan Blogger

Rujukan Entri

Kunjungan

Bila Keris Di Asam Limau

My photo
AKU bukan sesiapa.Biar kecil di sisi manusia tetapi ingin besar di sisi Allah.Biar rendah dipandang manusia tetapi tinggi di sisi Tuhan, Menulis melalui mata dan telinga,mencatat melalui akal dan sejengkal pengalaman. Aku cuma ingin mengisi kemerdekaan ini dengan berjiwa lepas bebas, keluar dan berlari meninggalkan jauh jiwa hamba.Aku tidak ingin jadi orang besar-besar jauh sekali bercita-cita untuk jadi Perdana Menteri, Menteri atau pemimpin yang ada-ada.Cukuplah aku menjadi aku..

Selamat Datang

Rangkaian

Followers