Sunday, October 10, 2010


MELAKA  cipta sejarah lagi dalam kontek pemberian darjah kebesaran kepada individu ataupun tokoh-tokoh yang dikenalpasti untuk menerimanya.Satu ketika negeri ini pernah mencipta sejarah dgn pemberian darjah sehingga mencecah hamper seratus orang tapi hari ini darjah kebesaran negeri Melaka dilihat sudah seperti tidak bernilai apabila tersenarai seorang pemimpin yang menyalahgunakan kedudukannya sebagai Ketua Bahagian untuk menerima darjah kebesaran yang membawa gelaran Datuk.

Memang benar urusan ataupun keputusan untuk mengurniakannya terpulang kepada Kerajaan Negeri dengan perkenan Sultan,Raja ataupun TYT walaupun mereka mahu memberikannya kepada peminta sedekah ataupun pelacur jalanan sekalipun namun kemuliaan darjah itu perlu dipandang sebagai sesautu yang berharga dan mempunyai nilai tersendiri untuk dipakaikan kepada pemakainya.

Dalam masa yang sama penilaian terhadap seseorang itu perlu dilakukan berdasarkan sumbangan dan peranannya di negeri tersebut serta tidak mempunyai kelansungan kepentingan politik jangka masa atau meraih sokongan semata-mata.Jangan hanya kerana silap langkah dan penerimaan, masyrakat akan mencebek atau mencemuh anugerah-anugerah atau darjah daripada sesebuah negeri itu.

Kita sedikit terkilan apabila pemimpin parti politik di salah sebuah bahagian ini yang sedang berdepan dengan tuduhan moral dan salahlaku seks dianugerahkan darjah kebesaran itu dan penganugerahan ini seakan-akan memberikan pengikhtirafan kepada sesiapa sahaja yang melakukan salah laku seks baik terhadap isteri orang,janda yang masih dalam edah ataupun ibu-ibu tunggal yang mengharapkan bantuan ataupun anak-anak gadis yang diperdaya dengan segala janji-janji manis.

Masyarakat yang mengetahui latar belakang pemimpin ini mula memandang serong di atas pengurnian tersebut dan mula menganggap anugerah darjah tersebut bukan berdasar merit tetapi lebih kepada pengurniaan secara suka-suka dan terpulang kepada siapa yang mahu diberikan walaupun pengurniaan tersebut tidak menepati kemuliaan yang sepatut ada di atas pemberian itu.

Kerajaan Negeri Melaka maupun pejabat TYT Melaka seharusnya peka supaya darjah yang datang dari negeri itu tidak dipandang hina oleh masayrakat luar namun dengan memberikannya kepada Ketua Bahagian ini, nyata dan sahihlah betapa besar mana dan bernilai atau tidak anugerah tersebut.

Pemberian itu juga janganlah berdasarkan kepada sokongan semata-mata tetapi perlu ada pihak lain yang menyiasat latar belakang bakal penerimanya kerana kesannya amat besar apabila orang yang tidak sepatutnya menerima darjah tetapi tetap diberikan juga. Ini akan memalukan pemberi darjah dan negeri itu.Pemberian darjah kebesaran ini bukan seperti kita main congkak ataupun kunda-kundi.

Kita melihat bagaimana beberapa buah negeri seperti Johor dan Selangor menarik balik anugerah-anugerah yang diberikan ataupun menggantung anugerah atau darjah itu sekiranya penerimanya berdepan dengan tuduhan jenayah ataupun salah laku yang lain tetapi ada sedikit perbezaan dengan darjah yang diberikan oleh Negeri Melaka (hari ini) kerana ianya dilihat seperti mengenepikan masalah moral dan lebih meletakkan sokongan sebagai garis penentu akhir untuk disahkan penerimanya. Jangan menghina anugerah tersebut hanya kerana ada kepentingan lain.

Kita difahamkan Ketua Bahagian ini sampai merayu-rayu mohon diberikan anugerah tersebut dan tidak cukup menggunakan sokongan daripada Negeri sendiri, sanggup merayu kepada pemimpin Negara supaya beliau diberikan darjah tersebut dan apa pentingnya darjah itu kepada beliau.Adakah dengan darjah tersebut akan lebih mudah lagi untuk beliau melaksanakan atau memuaskan nafsu serakahnya yang tidak pernah memilih mangsa itu?

Besar sangatkah anugerah Dato atau Datuk itu kalau kehidupan peribadi penuh dengan segala dosa dan noda?Dan kita tidak terfikir bahawa ada juga pihak lain yang sanggup bersubahat untuk menutup salah laku ini dan adakah mereka menganggap bahawa terlibat skandal seks dengan isteri orang,janda yang masih dalam edah ataupun ibu-ibu tunggal yang naïf itu tidak perlu difikirkan ataupun diambil tindakan dalam menerima permohonan ataupun borang yang dihantar kepada pejabat Kerajaan negeri?

Demia menjaga maruah dan nilai darjah tersebut,kita menuntut kerajaan negeri mengkaji semula keputusan itu dan kalau perlu tarik balik kept=utusan yang telah dibuat kerana kita tidak boleh menrima pendosa,yang menyelewengkan tugas dan tanggungjwaba sebagai pemimpin memakai apa sahaja gelaran dan dan dalam masa yang sama, satu siasatan perlu dilakukan terhadap Ketua Bahagian ini kecuali semua pemimpin bersetuju untuk menutup segala salah laku ini dan membiarkan mangsa-mangsa yang terlibat menanggung sakit dan malu sendirian.

Ekoran daripada ini, sesaiapa sahaja jangan bimbang untuk terlibat dalam apa sahaja skandal kerana darjah kebesaran negeri sedanag menanti mereka.

1 comments:

Anonymous said...

Siapa Ketua Bahagian itu? Tiada siasatan oleh Polis dan tiada hukuman dari mahkamah. Jadi bagaiaman kerajaan N Melaka atau TYT hendak tahu salahlaku Ketua Bahagian tersebut. Hanya bercakap didalam blogg. Oleh itu kalau nak sanggah buat betul2...berani kerana benar..itu dituntut.

Powered by Blogger.

Rakan Blogger

Rujukan Entri

Kunjungan

Bila Keris Di Asam Limau

My photo
AKU bukan sesiapa.Biar kecil di sisi manusia tetapi ingin besar di sisi Allah.Biar rendah dipandang manusia tetapi tinggi di sisi Tuhan, Menulis melalui mata dan telinga,mencatat melalui akal dan sejengkal pengalaman. Aku cuma ingin mengisi kemerdekaan ini dengan berjiwa lepas bebas, keluar dan berlari meninggalkan jauh jiwa hamba.Aku tidak ingin jadi orang besar-besar jauh sekali bercita-cita untuk jadi Perdana Menteri, Menteri atau pemimpin yang ada-ada.Cukuplah aku menjadi aku..

Selamat Datang

Rangkaian

Followers