Thursday, June 17, 2010
KESILAPAN paling besar  Perdana Menteri Najib lakukan adalah melanjutkan kontrak Sidek Hassan sebagai Ketua Setiausaha Negara.Beliau hari  ini dilihat sebagai liabaliti yang cukup membebankan pentadbiran Perdana Menteri apabila pegawai-pegawai dan sebahagian besar kakitangan kerajaan mula mempersoalkan krebiliti dan intergriti beliau sebagai KSN.

Malah beliau yang mengisi kerusi KSN selepas Tan Sri Shamsudin Osman mula dipersoalkan sejauh mana iklhlas dan komitmennya untuk membantu PM Najib mengukuhkan kerajaan dan Barisan Nasional secara consensus dan menyambung semula kontrak beliau sebagai KSN sebaik sahaja PM Najib mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri Malaysia, semua pihak menganggap tindakan tersebut bukan sahaja tidak menguntungkan Najib malah tidak mampu membantu UMNO dan Barisan Nasional.

Kalangan pegawai-pegawai kerajaan yang tidak senang dengan corak pentadbiran KSN ini mula memainkan peranan membocorkan banyak rahsia-rahsia kerajaan yang berkaitan dokumen-dokmen penting kerajaan kepada pembangkang dan tidak hairanlah pembangkang memperolehi data-data ataupun maklumat lengkap kerana inya dibekalkan oleh pegawai-pegawai kerajaan yang berpaling tadah.

Tindakan KSN juga yang terlalu mencampuri pentadbiran Menteri-Menteri di semua kementerian juga dilihat sebagai satu campurtangan yang tidak sepatutnya berlaku malah beliau telah meletakkan kedudukan KSU di setiap kementerian kuasa mereka melebihi daripada Menteri yang dilantik untuk mengetuai kementerian berkenaan.Seperti yang pernah dituliskan sebelum ini, KSN menjadikan Menteri hanya selayak budak pencari fail.

KSN dilihat terlalu cenderung menyokong gerakan pembangkang dan maklumat rasmi kerajaan yang dibiarkan keluar terlalu mudah tanpa pengawasan hingga mampu dimiliki oleh pembangkang membuktikan bahawa tatakerja KSN tidak mampu mengawal kakitangannya yang secara terbuka menentang Barisan Nasional,kerajaan yang memerintah ketika ini. Dan penentangan kakitangan ini juga bertitik tolak daripada sikap KSN itu sendiri yang mentadbir mengikut acauannya semata-mata tanpa mahu mempeduikan orang lain.
Ianya bermula dari sikap serta tindak-tanduk Sidek yang banyak mempengaruhi kalangan kakitangan kerajaan dan mereka ini dpercayai adalah antara punca yang akan memusnah legasi kepimpinan BN selepas PRU13 nanti.

Kebencian mereka di atas keputusan Najib mengekalkan Sidek sebagai KSN menjadikan sebahagian besar daripada mereka ini berpaling tadah membenci kepimpinan Najib dan menjadi sumber maklumat kepada pihak pembangkang sekaligus merupakan kumpulan terbaru yang menentang kepimpinan daripada dalam.



Sebab itu kita tidak hairan bila beberapa dokumen-dokumen penting bocor di sana sini dan kerajaan pimpinan PM Najib diselar sebagai kerajaan yang tidak peka kepada kepentingan nasional dengan meletakkan kepentingan perniagaan sebagai asas pentadbiran Negara.Sementelahan pula Sidek Hassan juga berasal dari Pekan dan adakah keputusan mengekalkan ini kerana unsure-unsur kroni yang kononnya mahu dihapuskan oleh PM Najib.

Tidak cukup dengan KSN yang disifatkan sebagai Maharaja Baru dalam kepimpinan PM Najib, keputusan Perdana Menteri mengekalkan Nor Mohamed Yaacob sebagi Menteri juga menjadi kebencian yang amat sangat kepada pegawai-pegawai dan kakitangan kerajaan, mereka menyifatkan Nor Yaacob menyuburkan gejala rasuah dalam kementerian dan pembocoron maklumat tentang pembangunan Lapangan terbang Sungai Besi dan Pengkalan TUDM juga datang daripada pejabat beliau.

Dua Pegawainya telah ditangkap kerana disyaki menerima rasuah tetapi dalam masa yang sama, Nor Yaacob dilihat seperti melepaskan tangan enggang mengambil tanggungjawab bahawa keterlibatan mereka dalam gejala rasuah adalah berpunca daripada sikap keterbukaan beliau.Menteri Di Jabatan Perdana menteri ini bukan sahaja ti8dak berguna untuk rakyat di Pulau Pinang tetapi turut tidak berguna untuk seluruh rakyat Malaysia dan mengekalkan beliau dalam kabinet menjadikan beliau adalah sebahagian lagi pemimpin UMNO yang tidak terpuji sikapnya.

Selama ini BN mampu bertahan untuk memerintah Negara kerana mendapat sokongan padu daripada pegawai-pegawai dan kakitangan kerajaan tetapi dengan sikap kerakusan kuasa Sidek Hassan yang digunakan kononnya sebagai menyahut arahan Perdana Menteri, sudah terlalu sukar untuk meredakan kebencian mereka terhadap KSN dan mangsa daripada kebencian itu adalah BN, kerajaan yang sedang memerintah Negara ini.

PM Najib harus berbuat sesuatu sekiranya beliau tidak mahu dicatatkan dalam sejarah sebagai Perdana Menteri BN yang terakhir dan sebagi punca kepada musnahnya empayar UMNO dan Barisan Nasional.Kontrak perlantikan KSN ini harus dikaji semula dan masih ramai lagi muka-muka baru yang menghargai,menyayangi serta menyanjungi kerajaan BN boleh diketengahkan daripada terus mengekalkan KSN ini yang kita sifatkan sebagai musang berbulu ayam.

Masa untuk bertindak masih belum terlewat.

1 comments:

Anonymous said...

DATUK........TAHNIAH.......KLUAR KAN LAGI PERANGAI-PERANGAI HODOH LANGAU NIE YG AKAN MEROSAKAN BANGSA DAN MASA DEPAN ANAK CUCU KITA....

Powered by Blogger.

Rakan Blogger

Rujukan Entri

Kunjungan

Bila Keris Di Asam Limau

My photo
AKU bukan sesiapa.Biar kecil di sisi manusia tetapi ingin besar di sisi Allah.Biar rendah dipandang manusia tetapi tinggi di sisi Tuhan, Menulis melalui mata dan telinga,mencatat melalui akal dan sejengkal pengalaman. Aku cuma ingin mengisi kemerdekaan ini dengan berjiwa lepas bebas, keluar dan berlari meninggalkan jauh jiwa hamba.Aku tidak ingin jadi orang besar-besar jauh sekali bercita-cita untuk jadi Perdana Menteri, Menteri atau pemimpin yang ada-ada.Cukuplah aku menjadi aku..

Selamat Datang

Rangkaian

Followers