Monday, March 12, 2012

Maruah Pahang ditangan MB!
KALUT seorang dua wartawan Cina di Pahang hingga mengheret Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ) camputangan membela serta mempertahankan kebiadapan serta kurang  wartawan tersebut yang menuduh dan cuba membuat provokasi melampau terhadap Menteri Besar Pahang,Adnan Yaacob malah seperti yang kita ketahui bahawa sebagai Menteri Besar,beliau selama ini cukup mudah didekati dan tidak akan bertindak balas seandainya tidak ada orang yang cuba memperlekeh atau memperkotakkatikkan keadaan tapi jangan diduga beliau dengan perkara yang bukan-bukan serta tidak masuk dek akal dan di Pahang banyak buktinya.

Wartawan daripada akhbar Cina itu cuba memperlekehkan, mengajak serta memancing Menteri Besar Pahang  untuk bertikam lidah di atas isu sisa buangan Lynas dengan memutarbelitkan fakta kononnya MB Pahang telah membuat kenyataan bahawa sisa buangan tersebut akan dibuang di dalam kawasan Sungai Lembing sedangkan kenyataan tersebut tidak pun pernah beliau nyatakan dan tepatlah bila MB ini naik angin kerana wartawan ini jenis bodoh yang susah untuk diajar bagi  memahami situasi dan Bahasa Malaysia.

Tindakan gila wartawan itu  bagai mengundang kekecewaan dan kemarahan yang bukan sedikit kepada MB Pahang dan menganggap soalan tersebut amat tidak cerdik sekali sifatnya serta  jelas berniat jahat dan cuba meniupkan kembali isu Lynas yang sudah  pun selesai dan masih dianggap tidak selesai oleh pembangkang kerana mereka hanya ada isu Lynas sahaja bagi terus memberikan nyawa mereka di Pahang.

Sebagai Menteri Besar yang bermaruah,Adnan semestinya tidak akan membenarkan beliau terperangkap dengan soalan-soalan bodoh bercorak politik berkentingan itu yang pastinya diupah oleh individu yang juga berkepentingan terhadap projek Lynas. 

Sebelum ianya menjadi meleret.Adnan Yaacob terpaksa mengherdik wartawan tersebut untuk menjadi lebih cerdik sebelum menuduh beliau di atas kenyataan sisa buangan itu dan herdikan MB Pahang ini cukup tidak disenangi oleh pencacai pembangkang dari akhbar Cina ini.

Sikap melampau wartawan ini yang mana mungkin menganggap Menteri Besar akan tundukan pada desakan mereka akhirnya memakan diri dan siapa sahaja dalam keadaan seperti Besar Pahang itu pasti akan bertindak  untuk mengajar wartawan ini supaya tidak terlalu bodoh walaupun cuba mencari berita sensasi.

Sebagai menjunjung kebebasan media, Adnan Yaacob hanya menghentikan soalan tersebut dan tidak bertindak lebih jauh lagi namun sekurang-kurangnya ia telah memberikan pengajaran yang cukup berharga kepada wartawan itu supaya menyedari perumpamaan di mana bumi dipijak,disitu langit dijunjung malah sebagai Ketua Pentadbiran Negeri,Adnan membuktikan bahawa beliau tidak akan membenarkan segala kilang fitnah bermaharajalela di negeri tersebut. dan Pahang bukanlah tempat wartawan yang bersikap seperti ini.

Wartawan Cina ini barangkali memikirkan bahawa semua Menteri Besar ataupun pemimpin UMNO dan BN ini boleh dibuli sesuka hati ikut acuan mereka tetapi ternyata mereka salah orang dan tidak semua pemimpin kerajaan ini boleh jadi Pak Turut atau tukang angguk kepada segala soalan-soalan mereka dan akhirnya di Pahang mereka bertemu buku dan ruas.

Bila NUJ dipimpin sebangsa!
Namun sebagai memenuhi agenda peribadi mereka dan juga orang –orang tertentu yang tidak senang dengan kedudukan Adnan Yaacob sebagai Menteri Besar, inisiden di Pahang dijadikan satu lagi alat untuk mencemarkan wibawa serta intergriti Adnan Yaacob.
Sesiapa sahaja yang pernah menelusuri sejarah kepimpinan Menteri Besar ini,mereka tidak akan terkejut dengan sebarang tindakan susulan beliau apatah lagi andainya soal-soalan tersebut dilihat cuba mengapikan keadaan dan boleh memecahkan kepimpinan beliau selama ini dan demi maruah kepimpinannya,beliau membuktikan bahawa beliau adalah alat rakyat dan bukan alat seeokor dua wartawan Cina yang biadap.

Adnan Yaacob bukan jenis Menteri Besar yang sanggup menaln segala fitnah dengan senyuman tetapi sentiasa bersiap sedia untuk bertindak balas kalau fitnah itu cuba dijadikan kebenaran oleh mana-mana pihak sekalipun dan di Isidan Akhar sempena Pesta Buku Pahang itu,Adnan sekali lagi menunjukkan ketegasan beliau.

Tindakan beliau `menyekolahkan’ wartawan Cina tersebut amat tepat dan kena pada masanya kerana semakin hari semakin ramai wartawan yang berfikiran ala `komunis’ berselindung di sebalik akhbar dan kebebasan bersuara serta menulis.Mereka ini menggunakan akhbar serta portal masing-masing dan penerbitan itu dijadikan alat untuk meruntuhkan kerajaan dan menghina kepimpinan sedia ada.Beliau bijak menghidu mauduk akhbar tersebut.
Bila wartawan Cina ini cuba memutarbelitkan fakta dan memerangkap MB Pahang untuk bersetuju dengan soalan jahat mereka dan ini berjaya dihidu oleh MB Pahang,secara spontan MB Pahang menempelak wartawan tersebut hingga mereka lari meninggalkan majlis,mungkin malu ataupun mungkin mereka menyedari bahawa mereka sebenarnya bodoh ataupun mereka salah orang untuk bermain provokasi.
Maka mereka pun balik mengadu kepada NUJ yang dipimpin oleh rakan mereka untuk mmendesak MB Pahang memohon maaf.Besar sangatkan mereka ini?Penting sangatkah mereka ini?Pernahkah mereka ini sepanjang masa berfikir untuk mempertahankan Negara bangsa ini daripada diruntuhkan ataupun sememangnya mereka dibayar untuk `cucuk’ soalan tersebut terhadap MB Pahang itu?
Wajar MB `sekolahkan' Cina ini!
Malah kita juga tidak hairan dengan kepimpinan NUJ yang ketika ini diketuai juga oleh seorang Cina dan pasti Presiden ini mempertahankan rakan Cina mereka hingga mengugut akan mengadu kepada Perdana Menteri sekiranya MB Pahang itu tidak meminta maaf dalam tempoh 14 hari,mereka ini seolah-olah mahu menjadikan wartawan dan NUJ itu sebagai penentu jatuh bangun kepimpinan seseorang walaupun mereka sebenarnya lebih biadap serta kurang ajar.
Sikap sebahagian besar wartawan dan akhbar-akhbar Cina dalam Negara ini semakin hari semakin melampau dan kalau sesiapa masih ingat betapa kurang ajar dan biadapnya seorang wartawan Cina menanyakan soalan kepada Perdana menteri sewaktu menyambut kepulangan sukarelawan daripada Somalia tidak lama dulu yang mengorbankan jurukamera Bernama dan tidak pula NUJ mendesak wartawan tersebut memohon maaf kepada Perdana Menteri.Sebabnya mudah kerana Perdana Menteri itu Melayu dan kerana bangsa melayu,Cina tidak perlu minta maaf tapi kalau terkena sesama Cina,Melayu pula kena minta maaf!
MB Pahang tidak perlu minta maaf dan jangan sesekali tunduk kepada wartawan ini yang sememangnya mempunyai agenda bersama dengan wartawan-wartawan Cina dari akhbar lain yang mahu melihat kepimpinan kerajaan negeri runtuh dan mereka ini akan merasa bangga kerana berjaya sekali lagi menipu serta mengelirukan rakyat.
Selama ini merekalah yang menjadi sebahagian besar individu yang dilathih serta diupah untuk memproak perandankan Negara dan seekor dua Melayu pula menjadi dinding untuk mereka terus melakukan kebiadapan dan Melayu inilah yang akan menyokongnya nanti.Mereka ini barangkali adalah antara wartawan Cina yang dibela dan dibayar oleh MP Kuantan Fauziah Salleh?
Nasib baik Adnan Yaacob itu MB Pahang dan kalau beliau itu biasa macam kita ini, kita pasti wartawan Cina itu tidak jumpa jalan pulang ke rumah.






6 comments:

Nok said...

itu pun nasib baik MB Pahang, kalau dia buat kat Sultan Johor siap makan penam "pau' percuma .....puak2 ni bukan boleh di biarkan...sgt nanti naik kepala sbb depa ada komplot nak jatuhkan kjaan...tapi kalau komplot nak jatuhkan "Kerismuddin" yg macam kedi tu aku sokong....siotttt..terringat MB Pahang nak tonggengkan buntot kat org2 Pas suatu ketika dahulu...keh keh keh....tapi nasihat saya jgn tonggeng kat anuar ibrahim sudah lah naya nanti.......

Anonymous said...

cina wartawan nie mmg 'terkenal' kt opis koi... suka cari keburukan pasal kerajaan, pastu edar cerita kat kaum dia... pasal men'fitnah' diaorg number 2.... suka cari isu 'panas' supaya laku brita diaorg.. pembela kaum konon!!!.. diaorg pembawa masalah masyarakat adolah... Btulllah apa yg MB cakap tue...

Salfian Nawawi said...

salam perjuangan dari Sarawak bro bro..salute sama lu..mohon linkkan http://theunreportednews.blogspot.com/ kpd blog bro, tq :)

Anonymous said...

Kaum Cina memang sengaja menjolok orang Melayu dengan pelbagai isu perkara sensitif untuk melihat tindakbalas orang Melayu. Orang Melayu pulak terlalu lembut dan melayan pelbagai isu yagn di timbulkan dengan berhemah demi keharmonian. Apa kata bila orang Melayu hilang sabar......

Cr Muhammaad Azmi Abdullah said...

Raja Aziz Raja Adnan dengan Adnan Yaakob..Jauh sangat nama tu...memang wartawan Cina tu tak pernah pergi sekolah lah kalau macam tu..jadi wajarlah MB Pahang hantar Wartawan Cina tu ke sekolah...tu pun kira baiklah hantar sekolah..kalau orang lain.tak tahulah hantar ke mana...Wartawan Cina ni semakin kurang ajar pijak kepala sebab ada Melayu sendiri yang kemaruk kuasa mempertahankan mereka...Apapun TAHNIAH buat MB Pahang sekolahkan Wartawan Cina tu demi mempertahankan prinsip dan maruah.

shamsulS2 said...

Kita wajar lanyak orang Melayu yang telah hilang pedoman agama dan jati dari dahulu sebelum lanyak bangsa asing.

Powered by Blogger.

Terbaru

Rakan Blogger

Rujukan Entri

Kunjungan

Bila Keris Di Asam Limau

My photo
AKU bukan sesiapa.Biar kecil di sisi manusia tetapi ingin besar di sisi Allah.Biar rendah dipandang manusia tetapi tinggi di sisi Tuhan, Menulis melalui mata dan telinga,mencatat melalui akal dan sejengkal pengalaman. Aku cuma ingin mengisi kemerdekaan ini dengan berjiwa lepas bebas, keluar dan berlari meninggalkan jauh jiwa hamba.Aku tidak ingin jadi orang besar-besar jauh sekali bercita-cita untuk jadi Perdana Menteri, Menteri atau pemimpin yang ada-ada.Cukuplah aku menjadi aku..

Selamat Datang

Rangkaian

Followers