Saturday, August 4, 2018
10:14 AM
|
KETIKA perlembagaan didrafkan, warga Malaya menganggap itu adalah
kompromi terbaik. Imigran Cina dan India telah tinggal di situ hanya selama 2 generasi, paling lama. (kecuali
golongan peranakan Cina dan India (Chitty Peranakan) yang telah menetap sejak
1400an).
Pertama sekali saya ingin mengajak anda membayangkan senario ini.
Bayangkan dalam masa 8 tahun, generasi kedua bagi 6-8 juta orang Bangladesh,
Indonesia dan Nepal mula menuntut kewarganegaraan secara beramai-ramai,
berbekalkan fakta mereka dilahirkan di Malaysia, bercakap Bahasa Melayu lebih
baik dari orang Malaysia sendiri dan menjalani gaya hidup orang Malaysia.
Soalan pertama saya adalah, bagaimana hendak kita kurniakan
kewarganegaraan besar-besaran dan beramai-ramai kepada mereka?
Nenek saya pernah memberitahu, situasi satu masa dahulu adalah
serupa. Dia merupakan ahli MCA ketika zaman Tun Tan Cheng Lock. Orang Cina
tiada tempat bergantung. Negara China sedang berperang dengan Jepun dan Komunis
mengamalkan Polisi Tutup Pintu. Orang Taiwan menganggap orang Cina Malaysia
sebagai "hua Qiao" dan secara teknikalnya melabel kami seolah-olah
kami sememangnya telah berpindah keluar, seperti mereka yang di Amerika
Syarikat atau negara-negara Eropah.
Dengan itu, satu-satunya cara untuk menyelesaikan masalah tersebut
adalah dengan meminta kepada kerajaan ketika itu, British, untuk
kewarganegaraan beramai-ramai, dengan mengambil kira sumbangan kami kepada
pembangunan Malaya/ Persekutuan Tanah Melayu dan berjanji taat setia. (Zaman
ketika itu, konsep "natif" / Native adalah senang : adakah anda
keturunan nusantara/warga Asal (melayu, jawa, sakai, jakun) atau bukan
keturunan nusantara.
British telah bersedia untuk mengiktiraf kewarganegaraan kepada
orang Cina melalui Malayan Union Charter (piagam), yang mana membawa kepada 1)
negeri-negeri Selat 2) Negeri-negeri Bersekutu dan 3) Negeri-negeri tidak
Bersekutu untuk tertakluk di bawah Tanah Jajahan Mahkota. (Crown Colonies)
UMNO kemudian ditubuhkan untuk menentang Malayan Union. Suka atau
tidak, mereka tidak bersedia untuk membenarkan penjajah British ini untuk
memberikan kerakyatan secara beramai-ramai kepada imigran yang tidak
berintegrasi/ mengasimilasi kepada budaya mereka (Saya gunakan perkataan
"mereka" untuk merujuk kepada keturunan Nusantara - melayu, jawa,
etc, kerana ketika itu perbezaan antara kaum sangat ketara, tiada cina yang
boleh bertutur bahasa Melayu).
British mengaku kalah akibat tekanan dari UMNO. Begitu juga dengan
kaum Cina. Tunku ditugaskan untuk mencari jalan tengah untuk memastikan
kompromi antara orang keturunan Nusantara (melayu) & imigran dari Cina dan
India ini.
Jalan penyelesaian, yang meyakinkan orang Melayu tempatan untuk
megizinkan kewarganegaraan secara beramai-ramai untuk generasi pertama dan
kedua orang Cina ini adalah, dengan syarat mereka diberi layanan
"istimewa", maka Suruhanjaya Reid menggubal 'kedudukan istimewa'
orang Melayu dalam bidang pendidikan dan ekonomi.
Orang Cina ketika itu bersetuju dan melaungkan sokongan dengan
konsep ini
Ayah saya bertanya kepada saya, bila sebenarnya hakikat dan akibat
dari tolak ansur/kompromi ini berakhir?
Saya beranggapan faktor UTAMA kepada perkara ini disebabkan
pengekalan "kecinaan" dari datuk nenek kita. Mereka memulakan sekolah
cina, mendesak untuk menggunakan bahasa Cina, menjalani gaya hidup orang Cina.
Pendek kata, membina sebuah lagi wilayah Cina di luar negara China. Mengajar
nilai-nilai Cina, membaca buku dari negara China (sebelum revolusi budaya) dan
sebagainya. Tiada usaha daripada kaum cina untuk integrasi dengan keturunan
Nusantara/Melayu pada ketika itu. Ini menyebabkan ketidakpuasan hati, yang
terus menjadi faktor UTAMA yang membawa kepada idea 'bumiputera'.
Sekiranya anda mengkaji dengan teliti konsep Bumiputera, anda akan
sedar bahawa tidak banyak mengenai 'mempertahankan kepentingan orang asal
(Melayu)'. Ideologi dan falsafahnya melibatan 2 aspek utama.
Pertama sekali untuk membendung 'Kecinaan'. Saudagar Cina dahulu
kala amat rapat dengan penguasa British. Kita ada Nyonya Peranakan dulu-dulu
yang memakai kerongsang bergambaran Queen Victoria sebagai tanda setia kepada
kerajaan British (rujuk kepada Museum Peranakan Singapura). Kita juga ada dewan
perniagaan Cina yang mempunyai Patron Inggeris. Ini menunjukkan bahawa, selain
kawalan asing terhadap ekonomi kita, orang Cina mengawal hampir 70% daripada
apa yang tinggal (Profesor Shamsul Amri berkata, dalam 50-60%).
Pendek kata, Warga keturunan Nusantara/Melayu tiada kuasa ekonomi
langsung. Pada pandangan mereka, sekiranya imigran-imigran ini memegang tampuk
kuasa ekonomi, cuba untuk melebarkan kuasa politik, akan sekaligus menghakis
"kewujudan" mereka. Anda tidak boleh menyalahkan mereka jika
mempunyai pandangan sedimikian. Ia merupakan satu sentimen yang amat ketara dan
biasa dalam kalangan kebanyakan dari mereka masa itu. Disebabkan itulah mereka
memerlukan satu jaminan sekiranya mereka bersetuju memberi kerakyatan secara
beramai-ramai kepada golongan imigran.
Aspek kedua, adalah perasaan "tidak selamat" dengan lambakan
imigran Cina dan India. Terdapat kerisauan terhadap mereka yang tidak mahu
mengintegrasi/ mengasimilasikan budaya mereka dengan budaya tempatan, andai
mereka bersatu menentang warga Nusantara/warga asal. Perasaan sebeginilah yang
mencegah warga nusantara/Melayu dahulu daripada bersetuju untuk mengiktiraf
kerakyatan generasi imigran tadi.
Dengan 2 perkara ini, Tunku harus mengorak langkah. Beliau harus
membuat keputusan sama ada; menolak permintaan kerakyatan secara beramai ramai
orang Cina dan India, mendesak mereka pulang ke negara asal secara
berperingkat, atau pun mencari titik tolak ansur antara kedua-dua pihak.
Beliau kemudiannya, menasihati Suruhanjaya Reid untuk menggubal
Kontrak/Perjanjian terbesar antara Warga Nusantara/Melayu/Warga asal & Imigran,
yang dikenali sebagai Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan (kontrak sosial).
Dengan pengenalan Perkara 153, warga Nusantara/asal berasa mereka
boleh lega hati atas aspek kerisauan sebelum ini, iaitu serangan
"Kecinaan" dan "rasa tidak selamat" seperti yang dinyata di
atas. Kedudukan mereka tidak akan tergugat oleh orang imigran, tidak secara
ekonominya mahupun pendidikan, kerana terjamin oleh perlembagaan.
Nenek moyang kami (Cina), yang awal-awal dulu hanyalah imigran
(pendatang) generasi pertama, sangat gembira dengan tolak ansur ini sebagai
pertukaran kepada taraf kerakyatan secara beramai-ramai .
Ianya hampir mustahil bagi sebuah negara dengan penduduk asal yang
berkongsi budaya dan gaya hidup yang agak sama, untuk memberi kerakyatan secara
beramai ramai kepada pendatang yang langsung tidak berkongsi persamaan dengan
budaya mereka. Asalnya orang Cina dan India tidak mahu asimilasi dan integrasi
budaya, tetapi menuntut kerakyatan secara beramai-ramai. Wajarlah warga
Nusantara/Melayu/warga asal menentang perkara itu. Orang Cina dan India
kemudian sedar ianya berbaloi untuk bersetuju dengan perjanjian itu,
memandangan mereka tiada tempat lain ingin dituju.
Atau, senario kedua, mereka kekal sebagai penduduk tetap (PR)
sahaja, dan tidak mendapat kerakyatan dari orang Melayu. Sudah tentu, ianya
bukan idea yang baik. Mereka menginginkan KERAKYATAN.
Bayangkan, generasi kedua/ ketiga orang Bangladesh atau Nepal atau
Indonesia, yang membentuk 6-9 juta populasi Malaysia kini, menuntut hak
kerakyatan secara beramai-ramai di Malaysia. Ia termasuklah kelebihan tertentu,
dana, pendidikan, penjagaan kesihatan dan juga HAK UNTUK MENGUNDI.
Mereka boleh saja mengungkit bahawa mereka membayar cukai,
menyumbang kepada negara, membantu perkembangan ekonomi. Mereka boleh menuntut
bahawa mereka dilahirkan di Malaysia dan menginginkan kerakyatan. Perlu
diingat, bukan seorang dua, tapi 6-9 juta KERAKYATAN BERAMAI-RAMAI.
Apakah anda mampu memberikan taraf kerakyatan Beramai-ramai
sebanyak 9 000 000 kepada mereka?
Begitulah, Warga Nusantara/Melayu/asal berpuas hati dengan
pemberian kerakyatan secara beramai-ramai dahulu kepada imigran Cina dan India,
selagi kedudukan mereka terjamin dalam pendidikan dan ekonomi dan sebagainya
seperti tercatat dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.
Bagaimana dengan anda? Letakkan diri anda dalam keadaan ini.
Untuk menjawab soalan bapa saya, bilakah konsep BUMIPUTERA akan
berakhir? Saya menjawab, setelah aspek "Kecinaan" dan "perasaan
tidak selamat" (Chineseness & insecurity) itu berhenti menghantui
mereka.
Sehingga kini, semakin ramai warga Nusanstara/Melayu/Asal yang
mempunyai titik persamaan dengan orang Cina dan bukan-Bumiputera. Sebab itulah
anda lihat semakin ramai orang Melayu yang bersedia untuk menyerahkan status
Bumiputera itu (bukan ramai, tetapi lebih ramai dari dahulukala).
Namun demikian, titik persamaan itu tidak cukup kuat. Lihat saja
lelaki Cina yang ditumbuk di KFC, dia membuat sidang media. Lelaki ini, tidak
boleh bercakap BAHASA MELAYU MAHUPUN INGGERIS. Dan saya boleh katakan kepada
anda, terlalu ramai orang Cina yang sebegini di Malaysia. Begitu banyak orang
Cina bandar duduk di PPR, tak boleh bercakap Melayu atau Inggeris. Kawan-kawan
saya di Kedah juga begitu.
Orang-orang Cina ini pergi ke SJKC, atau sekolah swasta Cina,
pergi ke Taiwan/ China untuk menyambung pengajian. Sebahagiannya ke Singapura
dan Eropah ataupun Amerika Syarikat.
Mereka tidak pernah berselisih dengan orang Melayu.
Mereka tidak tahu apa itu khutbah Jumaat.
Mereka tidak tahu mengapa perempuan Kelantan dipanggil Mek (isikan nama di sini).
Mereka tidak tahu mengapa lelaki Melayu Perak dipanggil Yob (isikan nama di sini).
Mereka tidak tahu dan tidak faham pemikiran dan cara hidup orang Melayu.
Mereka tidak tahu mengapa perempuan Kelantan dipanggil Mek (isikan nama di sini).
Mereka tidak tahu mengapa lelaki Melayu Perak dipanggil Yob (isikan nama di sini).
Mereka tidak tahu dan tidak faham pemikiran dan cara hidup orang Melayu.
Secara dasarnya, mereka tidak mahu berintegrasi, asimilasi dan berusaha mencari titik persamaan dengan orang Melayu, seperti kaum cina di negara lain (kecuali tanah besar cina, taiwan, HK dan singapore).
Malahan di kedai Mamak, Cina duduk dengan Cina, Melayu dengan
Melayu. Hanya sesekali, dan jarang untuk melihat 3 bangsa Melayu Cina India
bersama.
Tidak cukup!
Tidak cukup untuk memberitahu warga Nusantara/Melayu/asal yang
mereka akan selamat dari kesan 'kecinaan'. Tidak cukup sekadar memberitahu yang
mereka boleh 'hidup' dan 'rasa selamat' tentang kepentingan ekonomi dan
pendidikan.
Untuk melihat ianya berlaku, orang Cina harus melonggarkan prinsip
KECINAAN (bukan buang, cuma meredakan sedikit). Kita tidak boleh mengenepikan
konsep Bumiputera. Ia bahaya.
Penyelesaian untuk Kontrak (Perkara 153) Perlembagaan Persekutuan
adalah jelas.
Sama ada:
Sama ada:
1) Kita mengagungkan Kontrak tersebuat buat selama-lamanya, dan
juga mengamalkan tabiat berunsurkan tinggalan keturunan nenek moyang kita
(sekolah Cina, bahasa Cina, dewan perniagaan Cina, apa jua elemen CINA dalam
aspek pendidikan dan ekonomi).
atau
2) Kita Mengintegrasi atau mengasimilasikan budaya kita dengan
budaya warga Nusantara/melayu/asal..
Untuk kita MENAMATKAN KONTRAK (Perkara 153) itu, kita perlulah
mencari lebih banyak titik persamaan dengan orang Melayu:
Dipetik dari tulisan asal : Tai Zee Kin
Subscribe to:
Post Comments
(Atom)
Powered by Blogger.
Bila Keris Di Asam Limau
- Sanggah Tok Janggut
- AKU bukan sesiapa.Biar kecil di sisi manusia tetapi ingin besar di sisi Allah.Biar rendah dipandang manusia tetapi tinggi di sisi Tuhan, Menulis melalui mata dan telinga,mencatat melalui akal dan sejengkal pengalaman. Aku cuma ingin mengisi kemerdekaan ini dengan berjiwa lepas bebas, keluar dan berlari meninggalkan jauh jiwa hamba.Aku tidak ingin jadi orang besar-besar jauh sekali bercita-cita untuk jadi Perdana Menteri, Menteri atau pemimpin yang ada-ada.Cukuplah aku menjadi aku..
0 comments:
Post a Comment